Dagsutflykt till Amalfi

I torsdags lämnade vi Positano för Amalfi. Här bor vi på Solaria Bed & Breakfast, ett litet familjedrivet värdshus som ligger några kilometer utanför staden, högt upp i bergen i liten by som heter Tovere. Igår eftermiddag tog vi en buss in till Amalfi och det såg ut såhär:

Amalfi levde upp till mina pittoreska förväntningar men det stora antalet turister på plats drog ner helhetsintrycket. På Piazza del Duomo rådde ett myllrade folkhav. Jag fick känslan av att många väljer att göra en dagsutflykt hit och inte stanna över natten, precis som vi.

Till lunch blev det varsin carbonara och ett glas rött. Vi börjar bli trötta på mozarella men har ännu inte fått nog av pasta! Till höger en bild från Amalfi Cathedral som vi aldrig gick in i. Jag klarar mig väldigt bra utan att bocka av de populärate turistattraktionerna. Adam också.

Men lite kulturella var vi ändå! På Museo Della Carta unnade vi oss en guidetur som visade hur man förr i tiden tillverkade ett av världens mest uppskattade handgjorda papper. Guiden hade sämre uttal än mig och jag missade kanske det mest centrala ordet under hela turen. De tillverkade pappret av gamla bomullskläder, men jag hängde inte med på att "Clåååf" var samma sak som clothes...

Resans andra köp blev en senapsgul väska i äkta italienskt läder. Om det är något som Isabella Löwengrip har lärt mig så är det att det aldrig är nödvändigt att betala fullpris för något. Mamma får också ta åt sig en del av äran eftersom hon är rabattkungen själv. Den här gången fick jag ner priset 10% genom att fråga om jag kunde få ett bra paketpris på en väska och en liten plånbok i samma färg. Då kändes det plötsligt som att jag tjänade pengar på köpet ;)

Da Vincenzo

Sista kvällen i Positano åt vi middag på La Vincenzo. Kvällen innan hade Adam lagt märke till att gästerna som satt utanför och köade till restaurangen blev bjuda på prosecco. Stället saknar havsutsikt men serverade desto godare mat! Till förrätt delade vi på en tallrik mozarella och prosciutto och till huvudrätt smakade jag på deras hemmagjorda gnocchi. Betyget? Kort därefter skickade jag en bild till Ludde och frågade om han kan lära mig  att laga gnocchi hemma. Den här middagen var magiskt, precis som hela vistelsen i Positano. Jag måste återvända hit!

Sentiero Degli Dei

Igår gick vi Sentiero Degli Dei, även kallad Gudarnas stig. Det är en otroligt vacker vandring som löper längs den magnifka Amalfikusten, från lilla byn Nocelle till Agerola eller i motsatt riktning. Vi utgick från lägenheten i Positano och gick framåt och tillbaka vilket sammanlagt blev en promenad på cirka 6 timmar. Vandringen i sig är en sträcka på 9km. Utsikten var inte den mest varierande men desto vackrare. På ena sidan mötte havet en klarblå himmel och på andra sidan hade vi bergen och skymtade de pittoreska små byarna. Under vandringen gjorde vi tre stopp värda att nämnas:

1. Dagens första kaffe på Nino’s B&B. Det hade inte öppnat för säsongen men mina försök till att ropa Buongiorno gav ändå resultat. Snart visade sig en italiensk man som bjöd in oss (eller kanske tvärtom) till hans hem och kokade kaffe åt oss på italienskt vis. Han hade ingen fru och förklarade det med att han hade varit alldeles för kräsen under sina år. Då slutar det så!

2. Stoppet i lilla staden Agerola. Här tog jag inga bilder utan det var bara Snap som fick se när jag och Adam drack varsin färskpressad juice och delade på ett fat med prosciutto och olika sorters ostar. Det var så drömmigt och härligt att jag vet inte vad. På Snap heter jag @linajosefinberg som överrallt annars!

3. Lunchen på La Tagliata, också ett tips från Elle Travel. Den här restaurangen ligger högt uppe i bergen och har en fantastisk vy över Positano. Här delade vi på en fast 3-rättersmeny inklusive en flaska vin för endast 40 euro. Den glutenfria lasangen på bild var den godaste vi någonsin ätit! Stället fick 5/5 i betyg av mig på TripAdvisor. Som kuriosa i sammanhanget besökte skådespelaren Adam Sandler restaurangen samtidigt som oss.

Da Adolfo på italienskt vis

Igår hade vi bokat bord på den italienska fiskrestaurangen Da Adolfo. Det blev en heldagsutflykt. Vi var nere vid stranden redan vid tio och började spana efter restaurangens båt samtidigt som vi njöt av dagens första cappuccino. När vi såg att båten med den röda fisken närmade sig gick vi ner till hamnen och fem minuter senare var vi framme vid restaurangen. Klockan ett var det dags för lunch och vi beställde två av ställets specialiteter som jag blivit rekommenderad, grillad mozarella på citronblad och husets musslor. Fullträffar båda två! Adams fisk var också bra även om vi blev lite förvånade när det serverades en hel fisk med ben och ingenting mer. Jag har aldrig förstått grejjen med det. Varför får man åtminstonde inte lite goda grönsaker till?

På kvällen blev det middag på Caffè Positano och för min del blev det rödvin och grillad bläckfisk. Det är för mysigt att befinna sig på sähär vackra platser och bli lite lätt salongsberusad med sin stora kärlek. Vi är som ett ungt pensionärspar som nöjer oss med ett glas eller två och sedan går hem och lägger oss för att gå upp tidigt dagen därpå.

Vykortsvyer från Positano

Godmorgon! Idag låter jag bilderna från gårdagen tala för sig själva...

Tryck gärna på hjärtat/gilla-knappen längst ner i inlägget om ni gillar mina uppdateringar ♥

Från Sorrento till Positano

Dagen i Sorrento bjöd på sol på förmiddagen och lite sämre väder efter lunch. Vi började dagen med att sola nakna på terassen och när molnen började dra ihop sig tog vi en promenad in till stan. Först blev det ett stopp i en citronträdsträdgård för den suraste lemonaden någonsin och sedan blev det lunch på Blue Water. Jag åt prosciutti och mozzarella från trakten som den husmus jag är. När hela mozzarellan var uppäten undrade Adam huruvida han kommer att se skillnad på mig och en mozarella efter den här resan. Det är för gott med ost!

Vid klockan fem tog vi en buss vidare till den idylliska staden Positano, som också sägs vara en av de mest romantiska platserna på jorden. Det var en bild härifrån som kom upp på Pintarest för några månader sedan och som fick mig att föreslå att nästa resemål skulle bli Italien. Här bor vi en lägenhet som vi hyrt via Airbnb. Vår kontaktperson sken som en sol när han mötte upp oss vid bussen, ville bära väskan upp för alla trappor och gick sedan igenom allt vi behövde veta. Vi stannar här i fyra nätter och redan nu känns det som alldeles för lite. Jag hade velat bo i den här vackra staden en hel sommar!

Igår kväll åt vi middag på Il Fornillo. Den stod på min lista på restauranger att besöka på grund av att de serverar glutenfri pizza. Adam blev skapligt nöjd när jag kom på det och sprang och frågade servitrisen om han kunde få byta sin redan beställda köttbit. Det är stort för oss att kunna äta pizza i Italien!

Neapel & Sorrento

Att upptäcka nya platser med Adam kan vara det absolut bästa jag vet. Jag tycker vi är duktiga på att komma iväg och hitta på saker tillsammans. Men det var länge sedan nu som vi var borta en längre stund, bara vi två. Nu är vi på resande fot igen och livet känns sådär barnsligt bra!

Vårt första stopp på den här resan var Neapel i provinsen Napoli. Där hade jag bokat en natt på ett billigt (but very friendly) B&B som heter Anna's Family Terrace. Vi kom fram sent igår och likt två pensionärer gick vi direkt och la oss för att kunna gå upp tidigt idag. Efter en enkel frukost på terassen tog vi en stros genom staden, köpte glass på Gay-Odin, som enligt Elle Travel ska vara bästa pralin- och glassbutiken i Neapel, checkade ut och tog sedan en färja vidare mot Sorrento. Här bor vi också bara en natt, men på ett lite finare hotell som heter Majestic Palace

Dagens lunch bestod av mozarella, tomat och basilika till förrätt och varsin glutenfri Carbonara till huvudrätt. När jag var i Italien senast kan jag inte minnas att ett enda ställe serverade glutenfri pasta. Nu fanns det på första bästa!

Balkongen/terassen på vårt nuvarande hotellrum.

Drömkök på Kungshöjd i Göteborg

Källa: Sköna Hem Foto: Anders Bergstedt

Önskar er en trevlig helg med några bilder från ett repotage i Sköna Hem. Om jag fick chansen att kopiera ett kök rakt av så hade jag valt det här. Perfektion!

Kvällens meny

Det blev en hel del gott som dukades fram i lördags! Min tanke var att bjuda på en fräsch sommarbuffé som kändes som jag samtidigt som jag ville att alla skulle hitta något gott. Eftersom jag sällan lagar något med kött skippade jag det helt och la över ansvaret på Ludde, som fick krydda och sota Fröyalax till hela sällskapet. Han varnade mig i god tid om att luften skulle bli dålig, men det budskapet missade jag helt att föra vidare så plötsligt började varenda gäst att hosta på grund av all cayenne. Det var kvällens inslag av drama ;)

Fördrink:
Prosecco
 med fläderblomssaft, citron, mynta och is

Middag:
Sotad sashimilax

Rostad potatissallad med rädisor, sparris, salladslök, dill och persilja
Västerbottenpaj toppad med stenbitsrom, rödlök och salladslök.
Mozzarella, tomat och basilika
Halloumisallad med nektariner, avokado och rostade solrosfrön.
Gulbetssallad med fetaost, groddar och granatäpple.
Basilikamayo
Fröknäcke med uppvispat smör

Dessert:
Zuleikatårta
Hallonparfait

Världens bästa 25-årsfest!

I helgen hade jag världens bästa 25-årsfest! Det jag önskade mig mest av allt var att så många bästa vänner som möjligt kunde komma och jag är så glad över att vi lyckades fylla ett helt långbord i vardagsrummet! Frågar ni mig så finns det inget som betyder lika mycket som när jag får samla och umgås med mina nära och kära. Visst gick det några tonår när jag var lite vilsen i livet... Men numera är jag en sådan grundglad och lycklig liten människa tack vare att jag har världens bästa pojkvän och så många fina vänner som alltid finns där, både för att torka mina tårar och för att fira livets goda stunder. Ni är min armé och får alltid allt att kännas möjligt ♥ Tusen tack för att ni alltid tror på mig och för att ni fick mig att känna mig sådär extra värdefull och älskad som jag tror att alla mår bra av att få känna sig ibland. Min kärlek till er alla som kom är obeskrivlig.

Ni som följt mig länge vet att det var några år sedan som jag firade min födseldag med ett större kalas. Jag tycker det är så roligt att fixa och dona, men är också medveten om att det tar sin lilla tid. Den här födelsedagen siktade jag mot stjärnorna och för det har jag massor av underbara människor att tacka för all hjälp jag fick längs vägen. Förutom att jag vill tacka alla som kom och för de fina presenterna vill jag tacka åtta personer lite extra: Adam har varit den finaste pojkvännen och ställt upp på massor att göra hela veckan. Ludwig Tjörnemo agerade bollplank under veckan och ställde upp på att fixa sista touchen på buffén, trots att han var bjuden som gäst och inte som kock. Hanne kom på den briljanta idén med emojjis som bordsplacering. Mamma fixade extra porslin och lånade ut sina vackra ljusstakar + gav bort de finaste i födelsedagspresent. Amanda K lånade ut extra stolar, Olivia fixade musikquiz och både Lovisa och Alex kom upp till Stockholm redan i fredags för att hjälpa till med allt som skulle göras. Var det inte blommor som skulle köpas så var det möbler som skulle flyttas på, grönsaker som skulle hackas, grädde som skulle vispas, ett långbord som skulle dukas, ballonger som skulle blåsas upp och lekar som skulle förberedas. Tack tack tack för all hjälp ♥

Veckosummering v18

Bättre sen veckosummering än ingen alls, eller vad tycker ni? Ni är trots allt en del som hänger kvar här och jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni vill läsa mer om. Och vad ni inte vill läsa mer om! Vad är bra och vad är dåligt? Hur mycket stör ni er på att jag uppdaterar så oregelbundet? Hit me!

Tillsvidare kommer en sammanfattning från förra veckan. Såhär såg den ut:

- I måndags kom jag hem från Malmö. Det har ni redan läst om men mer kommer. Ossians 2-årskalas måste givetvis dokumenteras!

- I tisdags gjorde Adam en sådan där liten sak för mänskligheten men som betyder hela världen för mig. Jag kom hem sent från jobbet och kände att allt känns svårt, jobbigt och stressigt. Det är så mycket som händer på samma gång! Då såg Adam direkt vad jag behövde och erbjöd mig 10 minuter massage - fast det egentligen är jag som är skyldig han 50 minuter (pga jag har förlorat i Fem i rad för många gånger.) Jag inbillar mig alltid att jag omöjligt kan förlora så länge vi spelar om massage...

- I onsdags var jag på avskedsmiddag för Mia på tapasrestaurangen Caliante på Söder. Hon avslutade sin praktik på Weekday i fredags och flyttade tillbaka till Linköping i söndags. Mia och jag umgicks en del under högstadiet men det var inte förrän på nyårsafton som våra vägar korsades på nytt. Så glad för det och för all energi hon bidragit med de senaste veckorna

- I torsdags var jag ute och sprang med Amanda K på kvällen. Jag älskar att slå två flugor i en smäll och träna och umgås samtidigt!

- I fredags gick jag på body pump efter jobbet och därefter väntade mamma hemma i lägenheten. Vi åt middag på balkongen (äntligen!) och fyllde bilen inför morgondagen.

- I lördags hade vi loppis på Solvallas travbana. Efter dagens slut hade vi fått ihop ca 2500kr vilket kändes helt ok! Slår man ut det på antal timmar på loppisen och lägger till allt förarbete blir det nog rätt dåligt betalt... Men det är ändå plus i kassan!

- I söndags var jag ännu en gång ute och sprang med Amanda K. Därefter sågs vi inne i stan, köpte med oss sallad och promenerade över till ett soligt Djurgården. En perfekt söndag om ni frågar mig!

R.O.O.M. nyhetsbrev

Utan att gå in på några detaljer (för den här gången) så kan jag passa på att avslöja att jag snart kommer att ta över våra nyhetsbrev på jobbet! Det blir inget heltidsplugg till hösten. Några veckor efter att jag hade ansökt om tjänstledigt till hösten blev jag erbjuden en ny tjänst som jag inte ville tacka nej till. Jag kommer att jobba kvar som inköpare på 50% och resterande 50% börja jobba på marknad!

För min del är det alltid lite jobbigt att behöva tänka om när jag är inställd på något (bara att behova ändra i ett recept, oh my!) men efter tusen analyser och övervägande kom jag fram till att detta blir jättekul! Jag går alltid igång när vi diskuterar marknad, älskar att skriva och behöver få utlopp för min kreativa sida. Det ska dessutom bli väldigt spännande att få prova på något nytt, som den onishade brud jag ändå är. Kanske är det marknadschef jag ska bli!

HÄR signar ni upp för R.O.O.M.s nyhetsbrev. Skrolla längst ner på sidan och skriv in er epostadress så får ni ta del av nästa utskick! Jag skulle bli så glad om ni gjorde det och jag kunde få lite feedback från er :)

Top-5 Valborgshelgen

Den här helgen har innehållit många goda stunder! Tänk er en mix av 2-årskalas, massor av lek och gos med den gladaste och charmigaste ungen i världen och ett typiskt valborgsfirande i Lund med det finaste vädret man kan önska sig. Livet, I love you.

Här kommer en Top-5 från ännu ett härligt besök i Malmö:

1. När jag fick massage av Ossian! Kan vara det sötaste jag varit med om. En eloge till Julia och Adam som gör ett sådant bra jobb som föräldrar! Jag måste lära mig knepet när det blir vår tur. Hur får man en 2-åring att massera? Goals!

2. Att Ossian blev så glad när jag kom på hans kalas. Bästa lyckopillret!

3. När jag plötsligt fick syn på Mirre i Lund! Vi var bästa vänner från fyran till sexan och fortsatte gå i samma klass hela högstadiet. Sen gled vi ifrån varandra och har knappt hörts sen dess. Nu fick vi äntligen krama om varandra och skratta lite åt gamla minnen efter alla år!

4. Hemmakonserten med Dagboken. Så härligt initiativ och inslag på en hemmafest!

5. Vädret! Det är värt att nämnas igen. Vi alla fick lätt solkyssta kinder efter dagen i Lund och då kändes det på riktigt att våren är här! Ur mitt pespektiv finns det ingen sol som är lika uppskattad som vårsolen ♥ Tack Julia, Adam och Ossian för en underbar helg med er!