7 knep inför hösten!

Ni som har hängt med mig på den här bloggen i närmare 10 år (så sjukt att vissa av er följt mig från 15års ålder till snart 25!) vet att jag inte är så förtjust i hösten. Årstiden är fantastisk vacker i några veckor, men enligt mig är det INTE värt smällen vi får ta efteråt. Jag avskyr mörkret. Det är det enda i mitt liv just nu som tar energi utan att ge något tillbaka, och som jag inte kan göra mig av med!  
 
 
Här kommer mina knep för att hålla humöret uppe:
 
1. Boka in något riktigt roligt att se fram emot! Nu är det mindre än en månad kvar tills jag och mamma åker en vecka till Dubai tillsammans. Hur härligt? 
 
2. Träna! I början på förra veckan blev jag så arg på mig själv när jag inte kom iväg till gymmet att jag kröp ner i sängen och grät en skvätt istället. Det kanske bara är jag men ibland upplever jag att tårar i slutändan ger mig superkrafter? Morgonen därpå var jag på gymmet 05:45 och i slutet på veckan hade jag hunnit med sammanlagt fyra träningspass.
 
3. Göra om hemma! På hösten vill jag ha det riktigt mysigt i vardagsrummet. Jag vill gärna omge mig med lite mörkare och burriga färger och ju fler ljuskällor desto bättre. Mitt senaste lilla projekt är att sätta upp en ljusslinga runt tavelväggen. Sneak peek här nedan:
 
 
4. Umgås med nära och kära! Förra veckan kom Erik och Ulrika (gemensamma vänner från Guadelope) hem till oss på middag. Vi lagade grönkålspasta, spelade spel och åt hembakad kladdkaka. Jag är annars väldigt nöjd med att bara komma hem efter jobbet, laga mat och umgås med Adam, men sådana här vardagskvällar då och då är värda guld. 
 
 
5. Uppdatera garderoben! Det hör hösten till att få unna sig ett par nya stickade tröjor och eventuellt en ny färg på halsduken. Det gör det lite lättare att ta sig an kylan när den väl kommer. Jag som egentligen hellre lägger pengar på inredning än kläder föredrar att köpa några få, väl utvalda plagg som håller länge. Höstens älskling är just nu den här tröjan från Hope:
 
 6. Sov ordentligt! Visst är det tråkigt att sömnen är så viktigt, men det är bara så det är helt enkelt. Åtminstone för mig. Jag tål inte längre uttrycket "sova gör man i graven" för det tänket fungerar inte alls. Insåg jag tillslut ;) När jag väl är vaken vill jag känna att jag lever och det gör jag INTE om kroppen skriker efter sömn. Nu när mörkret kommer och snor åt sig massor av energi tänker jag extra mycket på att jag får mina timmar.  
 
7. Vitaminer! Är det inte riktigt onödigt att må dåligt eller känna sig trött på grund av en vitaminbrist? Jag föredrar att få i mig allt jag behöver i min alldagliga kost, men för att vara på säkra sidan börjar jag alltid äta solskensvitaminer på hösten. Utöver det tar jag en järntablett och en b-vitamintablett ibland eftersom jag nyligen hade brist på det. Jag försöker även boosta mig själv med färsk C-vitamin emellanåt, framförallt för immunförsvarets skull men också för att kroppen ska kunna ta upp järntabletterna lättare.
 
Nu är jag nyfiken! Vad har ni för några knep? Berörs ni inte alls av mörkret eller får ni kämpa som jag för att lyckas hålla energin på topp? Kanske har jag missat något jag borde tänka på som ni kan dela med er av? :)
Vardag | |
#1 - - Anonym:

Spara pengar så man kan unna sig saker i Dubai 😘

#2 - - Julia:

Det bästa knepet är för mig en helg hemma hos linajosefinberg :)

Svar: Åh ❤️ snart är det dags!!
Lina Berg

#3 - - mormor:

Vi har haft en lång fin höst som betyder ev.en kortare vinter. Skönt när utearbetet är klart och äpplena är nerplockade.
Då är det dags att låna böcker, sitta i en skön fotölj och njuta, tända lampor och en god kaka till kaffet. Ingemar var tvungen att åka till akuten idag,han har fått en hemsk värk i låret, som strålar ner till foten. Remiss är skickat till ortopeden,det verkar vara något med höftledsprotesen enligt röntgen, trist. Ikväll har vi spelat bingolotto, troligen ingen vinst. Njut av den vackra hösten. Kram.

Svar: Vad du skräms! Ta hand om er ❤️
Lina Berg

Upp